Droomhuis Gezocht

AMUSEMENT In Droomhuis Gezocht helpt Sybrand Niessen stellen met hun zoektocht naar een droomhuis in het buitenland. Op basis van hun budget en wensen gaat hij samen met de kandidaten op zoek naar het ideale (tweede) huis.

Tijdens het bezichtigen van drie potentiële woningen worden ze bijgestaan door plaatselijke, Nederlandstalige makelaars. De zoektocht eindigt niet altijd in een koopovereenkomst: het slagingspercentage is zo’n 33 procent.

Bekende Nederlander
Naast de huizenjacht krijgen kijkers ook wat 'couleur locale' voorgeschoteld van de betreffende bestemming. In elke aflevering wordt daarnaast een bekende Nederlander bezocht. Droomhuis Gezocht neemt een kijkje in zijn of haar optrekje in het buitenland.

Succes
Droomhuis Gezocht is sinds 2010 te zien bij Omroep Max. Het eerste seizoen trekt gemiddeld 1,7 miljoen kijkers. In de daaropvolgende reeksen zakken de kijkcijfers iets in, maar de laatste serie scoort weer hoog als vanouds. Sybrand Niessen denkt wel te weten waarom het programma zo’n succes is. In Televizier vertelt hij: “Het is natuurlijk psychologie van de koude grond, maar ik denk dat er drie redenen zijn. Eén: je kunt thuis mee raden welk huis de kandidaten kiezen of welk huis je zelf zou nemen. Twee: het is een beetje gluren bij de buren. Hoe wonen die mensen, welke spullen hebben ze in huis en wat voor kleur heeft hun douchegordijn? Drie: de kandidaten en hun verhalen. Waar willen ze wonen en waarom? De kijkers kunnen met de kandidaten meeleven of zich aan hen ergeren.”