Keuringsdienst van Waarde

INFORMATIEF “Simpele vragen, verbazingwekkende antwoorden. Fascinerende televisie over de verhalen uit ons boodschappenmandje”, zo omschrijft de Keuringsdienst van Waarde het programma op haar eigen website. 

Het consumentenprogramma legt de wereld achter huis-, tuin- en keukenproducten bloot. Aan het begin van elke aflevering bellen de verslaggevers naar een hulplijn van een producent.

Reeks vragen
Zonder kenbaar te maken dat ze namens de Keuringsdienst bellen, stellen ze de consumentenvoorlichtingsafdeling een reeks vragen. Dat levert vaak hilarische taferelen op, want de verstrekte informatie is regelmatig onjuist of onduidelijk. Vervolgens gaan de verslaggevers zelf op onderzoek uit. Ze bezoeken fabrieken, leveranciers en deskundigen om antwoord te krijgen op de vraag die centraal staat.

Titel
Maurice Dekkers is de bedenker van het programma. Hij is zelf ook sinds de start in 2003 als verslaggever bij de Keuringsdienst betrokken. Aanvankelijk bestaat het team verder uit Roland Duong en Teun van de Keuken. Die laatste is na een korte pauze nu weer terug bij het team. De titel van het programma is een woordspeling van 'keuringsdienst van waren'. Die officiële keuringsinstantie heeft nog geprobeerd het programma en de titel te verbieden, maar tevergeefs.

Schokkende onthullingen
Niet zelden doet de Keuringsdienst schokkende onthullingen. In 2009 vroeg een kijker zich af hoe mandarijnpartjes toch zo keurig in blik komen. Als je ze zelf pelt, ziet dat er immers heel anders uit. Verslaggevers Teun van de Keuken en Maurice Dekkers reizen af naar fabrieken in Spanje en China om te achterhalen hoe de vork in de steel zit. In Spanje worden de velletjes losgeweekt in een zuurbak, maar dit mag niet worden gefilmd. Een voedselchemicus toont verslaggever Roland Duong vervolgens dat de velletjes worden losgeweekt in een oplossing van gootsteenontstopper en zoutzuur.

Verslaggevers
In 2012 verhuist de Keuringsdienst van Waarde van de RVU/NTR naar de KRO. Ajouad el Miloudi, Ersin Kiris, Marijn Frank en Maarten Remmers worden aangetrokken als verslaggevers. In datzelfde jaar wordt het format voor het eerst uitgezonden in Groot-Brittannië, onder de titel Food unwrapped.

Tony Chocolonely
Het ‘slaafvrije’ chocolademerk Tony’s Chocolonely is het resultaat van de Keuringsdienst. Het programma voerde actie tegen slavernij in de cacao-industrie en bracht uiteindelijk zelf een reep op de markt. Tony’s verwijst naar presentator Teun van de Keuken.