van onze partners
Het effect van de containerkrapte op de decembermaand
In samenwerking met onze partners
  ·    ·  
LAATSTE UPDATE: 12-11-21 10:08
Al langere tijd is de situatie binnen de scheepvaart flink ontstuimig. Hoe komt dit en wat is het effect hiervan?
Al langere tijd is de situatie binnen de scheepvaart flink ontstuimig. Vervelend, aangezien scheepvaart door veel producenten wordt gezien als een belangrijke bron van vervoer. Zo wordt 85% van de wereldhandel per schip vervoerd, waarvan in 60% van de gevallen gebruik wordt gemaakt van opslagcontainers.
Je kunt je dus wel voorstellen dat de Corona uitbraak in februari 2020 voor flink wat paniek heeft gezorgd. Waar aan de ene kant de vraag aan het begin van de crisis compleet instortte doordat consumenten geen geld durfden uit te geven, lag het aanbod aan de andere kant ook stil vanwege gesloten havens en fabrieken. Ook een zeecontainer huren werd steeds minder gedaan. De wereldhandel lag plat en schepen werden aan de kant gezet. In het voorjaar van 2020 kelderde de containervaart met meer dan 10%.
Tot het moment dat de vraag wel weer begon toe te nemen. Echter was dit niet het geval voor het aanbod. De productie in Aziatische landen werd afgeschaald vanwege Corona uitbraken onder het personeel, welke er ook voor zorgden dat schepen minder snel gelost en geladen konden worden. Kortom, enorme vertragingen.
Tel hier de (lege) zeecontainers bij op die op de verkeerde plek stil lagen en de opstopping in het Suezkanaal en de chaos was compleet. Dit alles zorgt er helaas op het moment nog steeds voor dat er enorme achterstanden zijn, wat terug te zien is in de prijs van zeecontainers.
Waar voor de uitbraak van de Corona crisis een container 600 euro kostte, is dit tegenwoordig in sommige gevallen zelfs 15.000 euro. Ondanks dat de scheepvaartindustrie het meeste geld verdient sinds 2008 en het voor deze branche dus gouden tijden zijn, is het voor consumenten en producenten een heel ander verhaal.
Het effect van de containerkrapte
De stijgende prijs van transportkosten en grondstofkosten is voor zowel de consument als de producent een probleem. Voor de producent zorgt dit namelijk voor hogere containerprijzen en productiekosten, voor de consument in sommige gevallen voor hogere winkelprijzen.
Producenten van dure, kleine spullen met een hoge winstmarge (smartphones) kunnen de prijsstijging vaak nog wel opvangen, maar voor vele anderen is dit niet het geval. Zo zijn er al ontzettend veel producenten geweest die hun productie in China hebben moeten stilleggen omdat ze de hogere transportkosten niet konden terugverdienen. Dit in combinatie met de stijgende grondstofkosten maakt het voor velen helemaal een uitdaging.
De naderende decembermaand
Het is dan ook niet zo heel gek, hoe onbenullig het ook klinkt, dat we onze vraagtekens zetten bij de productie en levering van kerstartikelen. Waar voorheen al ruim op tijd de schappen vol lagen met kerstverlichting en kerstballen, zal dat dit jaar weleens anders kunnen zijn.
Dit zijn namelijk vaak de producten met lage marges, waar de hogere transport- en productiekosten linksom of rechtsom toch terugverdiend moeten worden. Dit kan betekenen dat er óf minder aanbod zal zijn, óf dat de hogere kosten doorberekend zullen worden aan de consument. Kortom, de krapte op de containermarkt zal nog lange tijd zijn sporen nalaten. Hoe de toekomst eruit zal zien, weet niemand.
Wat je verder niet mag missen
Alle tipsLaatste nieuws van TVgids.nl
Meer nieuws 10:15Nieuwste aflevering Je Huis op Orde maakt veel indruk
10:00Angela Schijf doet eindelijk mee aan The Passion: 'Lag zo buiten mijn comfortzone'
08:52De TV van gisteren: Kijkers smullen van laatste aflevering Married at First Sight
06:47Vanavond op TV: Pointer, Het roer om: Hoe is het nu met?, Valerian and the City of a Thousand Planets
23:22Komende week in GTST: Bekende breuklijnen en de schokkende spoedgevallen