De ondergang van de Van Imhoff

Geplaatst op 18 Mei, 11:16

In de Indische wateren zonk in 1942 het Nederlandse schip de Van Imhoff. Hierbij kwamen 441 gevangengenomen Duitse burgers om het leven. De ramp leidde tot een van de grootste Nederlandse naoorlogse doofpotaffaires.
Tijdens een scheepsramp in 1942 liet een Nederlandse kapitein ruim vierhonderd Duitse burgers verdrinken. Het leidde tot een van de grootste en succesvolste Nederlandse doofpotaffaires na de Tweede Wereldoorlog. Wat zich daadwerkelijk heeft afgespeeld, daarover gaat de driedelige documentaire De ondergang van de Van Imhoff. Documentairemakers Kees Schaap en Foeke de Koe ontrafelen de waarheid via enkele hoofdpersonen. Een van hen is Anouk Hoeksema (foto). Zij is de kleindochter van de inmiddels overleden kapitein van de Van Imhoff. Wanneer Thomas Heindl, achterkleinzoon van een van de Oostenrijkse slachtoffers, haar benadert, staat haar leven op zijn kop. Haar is nooit iets verteld over deze ramp. Waarom probeerde haar grootvader zijn sporen uit te wissen?

Getorpedeerd

De Van Imhoff was een schip van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Het was door de Nederlands-Indische regering gevorderd om Duitse gevangenen vanuit Sumatra te vervoeren naar Bombay in Brits-Indië. Dit gebeurde uit angst voor het oprukkende Japanse leger. Het ging voornamelijk om geïnterneerde Duitse burgers die in 1940 in Indië verbleven en vlak na de Duitse inval in Nederland waren opgepakt. Tijdens het transport op 18 januari 1942 werd de Van Imhoff getorpedeerd door Japanners. Hoewel het schip niet direct zonk, zou er niets zijn gedaan om de Duitse gevangenen te redden. 441 van hen kwamen om.