TVgids.nl
Klik op 'toestaan' om meldingen van TVgids.nl te ontvangen.
Van onze partners
In dit artikel verkennen we hoe casino's gebruikmaken van media en reclame om hun populariteit te vergroten, en welke invloed dit heeft op kijkers, vooral jongere doelgroepen.
Sinds de invoering van de kansspelwetgeving in Nederland doen online casino’s er alles aan om een zo groot mogelijk deel van de markt in handen te krijgen. Dit doen ze door op alle mogelijke manieren hun naamsbekendheid en positieve associaties met hun merk te vergroten. De meest voor de hand liggende voorbeelden daarvan zijn bilboard en reclames in bushokjes. Op de TV heeft iedereen de online casino reclames ook voorbij zien komen. Toch zijn er ook meer subtielere manieren van beïnvloeding op de TV waar online casino’s zonder problemen gebruik van maken. Denk daarbij dan aan het sponsoren van populaire tv-shows, of product plaatsingen in tv-series en films.
Een voorbeeld van de invloed van casino’s op televisie is het programma Casino Royaal van SBS6. Dit programma is sterk beïnvloed door de hoofdsponsor van het programma - Holland Casino. Het is een klassiek quizspel zoals we die wel vaker op de Nederlandse tv tegenkomen, maar met de twist bij dit programma (ingegeven door de hoofdsponsor), is dat er een groot roulette wiel centraal staat, op basis waarvan de vragen geselecteerd worden. Door het casino thema centraal te stellen in deze spelshow, hoopt Holland Casino mensen op een subtiele manier warm te draaien om ook eens hun geluk te beproeven in het casino.
Naast het op zetten van spelshows en sponsoring van tv programma’s, maken online casino's gebruik van productplaatsingen in populaire films en series om hun merk of diensten te promoten. Door gokscènes te integreren in verhaallijnen, kan het gokken voor kijkers normaler en aantrekkelijker lijken.
Enkele bekende voorbeelden van productplaatsing in films en series zijn:
Deze productplaatsingen zorgen ervoor dat casino's worden gezien als plekken voor avontuur, spanning en plezier, waardoor gokken positiever wordt ervaren door het publiek.
Naast hun aanwezigheid in tv-programma's en films, investeren online casino's Nederland ook zwaar in reclamecampagnes. Met name bij de lancering van de kansspelwetgeving in 2021 werd hier veel op ingezet. In vrijwel ieder reclameblok was er toen wel een online casino reclame te vinden. Deze campagnes waren gericht op het creëren van een positieve associatie met gokken, vaak door beroemdheden in te zetten en te adverteren tijdens primetime op televisie. Tegenwoordig is het reclame maken voor online casino’s wat meer aan banden gelegd, waardoor bijvoorbeeld rolmodellen, beroemdheden en influencers geen rol meer mogen spelen in de promotie van casino’s.
Een andere manier waarop de invloed van online casino’s zichtbaar wordt op TV zijn sportevenementen. Rondom sportevenetten wordt er veel reclame gemaakt in voor online casino’s. Online gokken en sportevenementen gaan immers hand in hand. Wanneer je een willekeurige Nederlandse voetbalwedstrijd kijkt op de TV zul je op verschillende manieren blootgesteld worden aan de branding van online casino’s. Denk daarbij aan de shirtsponsoring van verschillende Nederlandse clubs, de reclameborden naast het veld, of wat dacht je van de naam van het bekertoernooi in Nederland? Die draagt uiteraard de naam van een online casino; het TOTO KNVB bekertoernooi.
De constante stroom aan online casino-promoties beïnvloedt het kijkgedrag en de gokgewoonten van Nederlanders aanzienlijk. Uit onderzoeken blijkt dat frequente blootstelling aan gokreclames leidt tot een verschuiving in de perceptie van gokken: het wordt steeds vaker gezien als een onschuldig tijdverdrijf in plaats van een risicovolle activiteit. Vooral jongeren zijn gevoelig voor deze normalisering, wat zorgwekkend is volgens verslavingsdeskundigen. Recent sprak SP-Kamerlid Michiel van Nispen zich uit over de "vergoelijking van gokken" door reclames, en stelde dat de financiële belangen van de goksector niet mogen prevaleren boven publieke gezondheid. Hierom voert de politiek een beleid van toenemende beperkingen, met plannen voor een verbod op ongerichte gokreclame en meer bescherming van kwetsbare groepen.
Met de groeiende invloed van gokreclames op jongere doelgroepen is er steeds meer aandacht voor de regulering van gokreclames en ethische overwegingen. In de afgelopen jaren zijn de regels voor online casinoreclame steeds strenger geworden om kwetsbare groepen te beschermen. Sinds de legalisatie van online gokken in Nederland in 2021 heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) strengere richtlijnen ingevoerd. Reclames mogen niet gericht zijn op jongeren, en sinds 2023 zijn rolmodellen volledig verboden in gokadvertenties. Daarnaast geldt er een verbod op reclames tijdens sportuitzendingen en op radio en tv tussen 06:00 en 21:00 uur. Ook wordt er gewerkt aan een totaalverbod op ongerichte gokreclame. De overheid wil hiermee gokverslaving tegengaan en kwetsbare groepen zoals jongeren beter beschermen.
De ethiek van gokreclame wordt steeds meer in twijfel getrokken, met veel politici die oproepen tot een totaalverbod. Critici wijzen op de impact van gokreclames op kwetsbare groepen, zoals jongeren en mensen met gokproblemen. Kamerlid Mirjam Bikker (CU) noemt gokreclames “misleidend en schadelijk,” en pleit voor een strikter beleid. Voormalig PvdA-Kamerlid Attje Kuiken uitte zorgen over “normalisering van gokken” door constante reclameblootstelling. Minister voor Rechtsbescherming, Franc Weerwind, ondersteunt recentere beperkingen, maar stuit op weerstand van partijen die zeggen dat strenge regels gokbedrijven richting het illegale circuit kunnen sturen. De ethische discussie blijft fel, met nadruk op bescherming versus bedrijfsbelang.
Casino's hebben een enorme invloed op televisieprogramma's en reclames, waarbij ze sponsoring, productplaatsing en gerichte campagnes gebruiken om gokken aantrekkelijk te maken voor een breed publiek. Hoewel deze strategieën effectief zijn, is het belangrijk om de ethische en maatschappelijke impact van deze promoties te overwegen. Regulering en verantwoord adverteren zullen in de toekomst een cruciale rol spelen bij het beschermen van kwetsbare groepen tegen de risico's van gokken.
Simone Kleinsma wil nog jaren door met Klassiekers met Kleinsma: 'Zonde om te stoppen'
06:47Vanavond op TV: Krabbé zoekt Matisse, Expeditie Robinson, Tropic Thunder
06:00Advent dag 8 | De leukste series om deze kerst(vakantie) te bingewatchen
11:22De TV van gisteren: Laatste voorronde Masked Singer op eerste plaats kijkcijferlijst
10:49Op deze datum start het nieuwe seizoen van De Faker