Nieuws
Data als goudmijn
Redactie TVgids.nl
  ·  Cambridge Analytica gaf in 2016 Donald Trump een zet in de richting van het Amerikaanse presidentschap. Het bedrijf onderwierp informatie van Facebook aan een grondige analyse en gebruikte de resultaten van dat onderzoek voor strategisch campagneadvies. Pointer laat zien dat dit ‘data-driven campaigning’ inmiddels gemeengoed is geworden bij verkiezingen, in de VS maar ook daarbuiten.
Cambridge Analytica
Als partijen hun potentiële kiezers kennen, kunnen ze hun campagnes daar haarfijn op instellen. het is alleen de vraag of die kiezers wel willen dat hun privégegevens hiervoor worden gebruikt. Hoe zit het met de privacy? Pointer laat zien hoe databedrijven te werk gaan en wat de keerzijde van hun onderzoek is. Cambridge Analytica ging na een datalek in 2018 overigens failliet.
Wat je verder niet mag missen
Alle tipsLaatste nieuws van TVgids.nl
Meer nieuws 12:01De allereerste beelden van Het Perfecte Plaatje op Reis 2024 zijn verschenen
10:38Hoe kon het zo fout gaan? Dat is te zien in de documentaire Secrets of Prince Andrew
10:00Diederik Jekel is terug met Jekels Jacht: 'We moeten trotser zijn op alle wetenschappers'
09:30Merel Westrik wordt nieuwslezer bij de radioshow van Coen & Sander
09:01De TV van gisteren: de lijdensweg van Out of Office is voorbij