NPO bezuinigt Kassa voor de helft weg

Televizier logo

Geplaatst op 16 Mei om 8:28

Amusement

Weg van de zaterdag

Ook Kassa blijkt niet veilig voor de vergaande verjongingsplannen van de NPO. Het consumentenprogramma van BNNVARA dreigt in 2022 bijna de helft van haar uitzendtijd te verliezen.

Het AD bericht over de plannen van de NPO om Kassa in 2022 op een totaal nieuwe manier in te zetten. 

Maandag

Kassa is al bijna dertig seizoenen een vaste waarde voor (BNN)VARA en een ankerpunt in de vooravond op zaterdag. De NPO-bazen zien dat heel anders. Het programma verdwijnt uit de weekendprogrammering. In 2022 moet Kassa op maandagavond op primetime, afgewisseld door Radar, het consumentenleed aan de kaak gaan stellen. 

'Krachten bundelen'

Omdat Kassa slechts twee keer per maand komt in de NPO-plannen, zijn er ook minder afleveringen nodig: in 2022 zou het programma niet 37 maar 'slechts' 20 keer op de buis komen. De NPO laat in een reactie weten dat het combineren van Radar en Kassa in hun ogen een bundeling van krachten is en dat consumentenprogramma's een onderdeel van hun aanbod blijven omdat ze een belangrijke maatschappelijke functie vervullen.

Halveren

BNNVARA-directeur Gert-Jan Hox ziet dat anders. Door beide programma's functioneel te halveren kun je minder consumentenzaken behandelen: "Dus wordt de burger de dupe. Dat is de reden dat we de komende tijd stevig in discussie gaan met de NPO om op dit besluit terug te komen.". Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg liet aan de krant weten dat 'alleen de NPO dit een goed idee vindt'.

Bekijk ook