Ondergang Radar dreigt door verjongingskuur NPO 1

Televizier logo

Geplaatst op 6 Mei om 10:19

Amusement

Antoinette slaat alarm

De NPO wil verjongen en dat heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor programma's als Radar en Opsporing verzocht die goed scoren, maar toch een 'te oude' doelgroep zouden hebben.

Zo'n tachtig procent van de NPO-kijkers is boven de vijftig, de leiding van de publieke omroep is bezig met vergaande plannen om jonger publiek aan zich te binden. Zelfs tv-hits als Radar, Het familiediner en Opsporing verzocht zijn niet veilig.

Minder zendtijd

Radar is al meer dan 25 jaar op de buis en een vaste, goed bekeken waarde op de maandagavond. Maar in het AD onthult presentatrice Antoinette Hertsenberg dat het consumentenprogramma zendtijd verliest. Volgend seizoen mogen ze geen 38 maar 24 nieuwe afleveringen maken die specifiek een jonger publiek aantrekken. 

Budget

Hertsenberg voelt de bui al hangen: "Blijft er nog ruimte voor goede onderzoeksjournalistiek, dé hoofdtaak van de publieke omroep? Nu hebben we budget en ervaren mensen om maandenlang onderzoek te verrichten, maar ik vrees dat in ronde twee aan ons budget gemorreld zal worden." Ook is het niet ondenkbaar dat Radar een andere uitzenddag krijgt: "Onze kijkers zijn vergroeid met ons tijdslot van maandag 20.30 uur. Dát loslaten is een groot gevaar voor Radar."

Showcolade

De vrijgekomen zendtijd moet gaan naar programma's die jongere kijkers trekken. Dat dit ten koste gaat van journalistiek steekt Antoinette: "Wanneer de journalistiek onder druk staat, is het moeilijk om te zien dat er kostbare zendtijd naar een programma gaat waar een paneltje van bekende Nederlanders in chocola staat te happen."

Bekijk ook