TVgids.nl
Klik op 'toestaan' om meldingen van TVgids.nl te ontvangen.
Amusement
Zo'n tachtig procent van de NPO-kijkers is boven de vijftig, de leiding van de publieke omroep is bezig met vergaande plannen om jonger publiek aan zich te binden. Zelfs tv-hits als Radar, Het familiediner en Opsporing verzocht zijn niet veilig.
Radar is al meer dan 25 jaar op de buis en een vaste, goed bekeken waarde op de maandagavond. Maar in het AD onthult presentatrice Antoinette Hertsenberg dat het consumentenprogramma zendtijd verliest. Volgend seizoen mogen ze geen 38 maar 24 nieuwe afleveringen maken die specifiek een jonger publiek aantrekken.
Hertsenberg voelt de bui al hangen: "Blijft er nog ruimte voor goede onderzoeksjournalistiek, dé hoofdtaak van de publieke omroep? Nu hebben we budget en ervaren mensen om maandenlang onderzoek te verrichten, maar ik vrees dat in ronde twee aan ons budget gemorreld zal worden." Ook is het niet ondenkbaar dat Radar een andere uitzenddag krijgt: "Onze kijkers zijn vergroeid met ons tijdslot van maandag 20.30 uur. Dát loslaten is een groot gevaar voor Radar."
De vrijgekomen zendtijd moet gaan naar programma's die jongere kijkers trekken. Dat dit ten koste gaat van journalistiek steekt Antoinette: "Wanneer de journalistiek onder druk staat, is het moeilijk om te zien dat er kostbare zendtijd naar een programma gaat waar een paneltje van bekende Nederlanders in chocola staat te happen."
De TV van gisteren: Even Tot Hier en Wie is De Mol? domineren primetime
06:47Vanavond op TV: Voor wie steek jij een kaarsje op?, vtwonen weer verliefd op je huis, Edward Scissorhands
20:22Eindelijk is het bekend: Deze oud-bekenden doen mee aan Wie is de Mol?
17:00Komende maand in GTST: Nieuwkomers, matpartijen en een roemruchte romance
10:00Rik van de Westelaken blikt vooruit op jubileumseizoen Wie Is de Mol?: 'Vol echo’s uit het verleden'