Televisie
EO krijgt fikse boete vanwege 'commerciële beïnvloeding'
Janine van Rooden
  ·  De EO heeft een boete van 164.500 euro gekregen vanwege het overtreden van de Mediawet. Volgens het Commissariaat voor de Media heeft de omroep zich schuldig gemaakt aan 'commerciële beïnvloeding' met het tv-programma De Boomhut Battle.
In het jeugdprogramma De Boomhut Battle werden boomhutten gebouwd op vakantieparken. Daar is niks mis mee, maar wel met het feit dat deze na afloop zijn verhuurd. Volgens het Commissariaat voor de Media heeft de EO hiermee 'een platform geboden om de verhuur van deze boomhutten onder de aandacht te brengen'. Op die manier zou de omroep 'hebben meegewerkt aan een (commercieel) voordeel voor derden'.
NPO Zapp
Het bestuursorgaan vindt het de EO extra aan te rekenen dat er sprake is geweest van beïnvloeding op een zender voor kinderen. "Nu het programma is uitgezonden op de jeugdzender NPO Zapp had de EO hier extra aandacht voor moeten hebben", aldus de organisatie tegenover het ANP.
Teleurgesteld
De EO is niet te spreken over de boete en vindt deze zelfs 'buiten alle proporties'. Een woordvoerder van de omroep laat aan het ANP weten: "We zijn teleurgesteld in de hoogte van deze boete. Uiteraard kijken we naar onze eigen processen en hoe dat beter kan. Ook zijn we in gesprek met de producent over zijn verantwoordelijkheid hierin."
Wat je verder niet mag missen
Alle tipsPartnerbijdrage
Het 22ste seizoen van Family Guy maakt zijn opwachting op Comedy Central
Het is tijd om je lachspieren weer aan het werk te zetten, want Family Guy is terug! Het langverwachte 22e seizoen is vanaf zaterdag 4 mei wekelijks om 20:00 uur exclusief te zien op Comedy Central.Laatste nieuws van TVgids.nl
Meer nieuws 16:34Ilse DeLange wil in jury Duitse The Voice
14:15Nikkie de Jager kijkt uit naar act Joost Klein
13:32Documentaire over enige gescheiden tweeling op komst
10:13Zien: KRO-NCRV deelt sneak peek van The Passion Hemelvaart
10:00Drie redenen waarom De Verraders met onbekende spelers beter is dan met BN'ers