Documentaire
Hans Goedkoop presenteert serie Rampjaar 1672: het slechtste jaar uit de Nederlandse geschiedenis
Irma Tomas
  ·  Het geschiedenisprogramma Het Verhaal van Nederland trok ongekend hoge cijfers. Veel mensen zijn dus geïnteresseerd in de vaderlandse geschiedenis. Gelukkig herbergt de Nederlandse geschiedenis herbergt nog veel meer waanzinnige verhalen. Het Rampjaar 1672 is er zo eentje.
Johan de Witt
Volgens de overlevering was 'de regering radeloos, het volk redeloos en het land reddeloos'. Wat was er aan de hand? De nog jonge Republiek Nederland werd van drie kanten aangevallen en het waren niet de minsten die ons een kopje kleiner wilden maken: de boosdoeners waren Engeland, Frankrijk en de bisdommen Münster en Keulen. Lodewijk XIV zette de helft van het land onder water en er ontstond paniek in de rest van Nederland. Het zou de broers Johan en Cornelis de Witt de kop kosten. Zij werden door een woedende menigte werden gelyncht.
Crisis
Net zoals nu was er sprake van een crisis, alleen was het toen een stukje erger. Banken, scholen, winkels, rechtbanken en schouwburgen gingen dicht en kunsthandelaren en -schilders gingen failliet. Het rampjaar duurde bovendien niet 1 jaar, maar wel 17 maanden.
De eerste aflevering van Het Rampjaar 1672 is op 28 oktober om 22:20 uur op NPO 2
Wat je verder niet mag missen
Alle tipsNet5 gunt The Greatest Hits: Met Stip op 1 een nieuw seizoen
In het nieuwe seizoen van The Greatest Hits: Met Stip op 1 blikken gasten als Henkjan Smits en Gerard Ekdom terug op de grootste hits uit hun jeugd. Ook vertellen uiteenlopende artiesten over de nummers waarmee zij de hoogste positie in de Top 40 veroverden.Laatste nieuws van TVgids.nl
Meer nieuws 11:23Makers van Penoza en Het Gouden Uur komen met nieuwe dramaserie ‘vol actie’
10:07De Bauers maken ook veel indruk op Johan Derksen
08:52De TV van gisteren: Vajèn van den Bosch blaast kijkers omver met optreden tijdens Musical Awards Gala
06:47Vanavond op TV: 90's dance, Het jachtseizoen, Rogue Assassin
00:11Komende week in GTST: Elitaire erfenissen en de kunstige keuze