TVgids.nl
Klik op 'toestaan' om meldingen van TVgids.nl te ontvangen.
Televisie
Stichting KijkOnderzoek (SKO) gooit de manier om tot kijkcijfers te komen op de schop. De cijfertjes waar het allemaal om draait in televisieland krijgen vanaf augustus concurrentie van onder andere streamingdiensten.
SKO breidt het panel met een meetkastje uit. Ook worden daarbij alle schermen in het huishouden betrokken bij het onderzoek. “We zijn al twee jaar bezig met dit proces waarvan we op 28 augustus fase één ingaan. Nu al zijn de nieuwe kijkmeters en routermeters geplaatst, waardoor de techniek is verbeterd en er dus preciezer kan worden gemeten”, zegt Patricia Sonius, directeur van de overkoepelende stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO).
De huidige kijkcijfers kwamen tot stand door het kijkgedrag van 1250 huishoudens te monitoren. Vanaf augustus zullen dat 1650 huishoudens zijn, terwijl in januari 2024 het aantal in Nederland verhoogd moet zijn naar 1850 kastjes. Mede op basis van gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt er een dwarsdoorsnede van de samenleving samengesteld. Wanneer een huishouden besluit te stoppen als panellid, zoekt SKO een vergelijkbaar huishouden om de opengevallen plek in te nemen.
Dankzij de nieuwe manier van meten is het ook mogelijk om het kijkgedrag op meerdere schermen zoals telefoons en tablets te analyseren. Ook streamers als Videoland, Netflix en HBO Max worden straks in het kijkgedrag meegenomen.
Partnerbijdrage
Advent dag 15 | Maak kans op de driedelige boekenset Alle Songs van het Songfestival
11:41Video: Martin Morero betovert Winterparadijs
11:14Video: Tommy van Lent reageert op geruchten rondom terugkeer in GTST
11:02Gedoe rond B&B Vol Liefde: Aftrap voor de tweede keer verplaatst
10:28Van grappenmaker tot zelfinzicht: Ruben Nicolai over pleasen, verlies en verandering