Tip
Turbo Review: de beladen schoonheid van The Green Knight

Guidinc logo

Geplaatst op 6 augustus, 17:12

Vanaf 21 augustus, zo'n twee weken na de bioscooppremière, kun je op Amazon Prime Video al kijken naar de middeleeuwse fantasyfilm The Green Knight. Het is de moderne vertelling van een middeleeuws gedicht dat na zeven eeuwen nog steeds fascineert, zeker in deze oogstrelende filmversie.

Verhaal

Op kerstavond krijgen koning Arthur en zijn ridders bezoek van een geheimzinnige groene ridder te paard. Hij stelt voor een spel te spelen. Iemand mag hem slaan met zijn enorme bijl, op voorwaarde dat hij de groene ridder over precies een jaar komt opzoeken om zo'n zelfde klap terug te ontvangen. Gawain, de neef van Arthur die nog geen heldendaden op zijn naam heeft, accepteert de uitdaging. En daar krijgt hij spijt van.

Conclusie

Onderzoekers van middeleeuwse literatuur kauwen al eeuwen op de exacte betekenis van 'Sir Gawain and the Green Knight', het gedicht dat als bronmateriaal diende. Als kijker heb je tijdens en na afloop van deze film ook heel wat te kauwen, want The Green Knight is rijk aan symboliek en complexe thema's. Ook als je de film gewoon over je heen laat komen is het een indrukwekkend werk, met oogstrelende composities, fraai kleurgebruik en een zeer effectieve soundtrack. Bovendien wordt The Green Knight briljant verteld met een krachtig einde, en zijn de vertolkingen (vooral die van Dev Patel als Gawain en Sean Harris als Arthur) perfect.

Opmerkelijk

Alles aan deze film is opmerkelijk! Let bijvoorbeeld eens op de manier hoe kleuren worden gebruikt en terugkomen in de loop van het verhaal. De kleur groen heeft natuurlijk een speciale rol, en herinnert voortdurend aan het lot dat Gawain - en ons allemaal - uiteindelijk boven het hoofd hangt.

Score

4½ ster (uit 5)

Checken of skippen?