TVgids.nl
Klik op 'toestaan' om meldingen van TVgids.nl te ontvangen.
Nieuws
Cambridge Analytica gaf in 2016 Donald Trump een zet in de richting van het Amerikaanse presidentschap. Het bedrijf onderwierp informatie van Facebook aan een grondige analyse en gebruikte de resultaten van dat onderzoek voor strategisch campagneadvies. Pointer laat zien dat dit ‘data-driven campaigning’ inmiddels gemeengoed is geworden bij verkiezingen, in de VS maar ook daarbuiten.
Als partijen hun potentiële kiezers kennen, kunnen ze hun campagnes daar haarfijn op instellen. het is alleen de vraag of die kiezers wel willen dat hun privégegevens hiervoor worden gebruikt. Hoe zit het met de privacy? Pointer laat zien hoe databedrijven te werk gaan en wat de keerzijde van hun onderzoek is. Cambridge Analytica ging na een datalek in 2018 overigens failliet.
Partnerbijdrage
B&B Vol Liefde Petra en Lieske hinten op eigen tv-programma
10:12Manuel Venderbos hoopt op comeback bij Shownieuws in 2026: 'Nog stille hoop'
10:09De streamingtip van de week: Goodbye June op Netflix
09:33Cheyenne Löhnen verrast door GTST-exit: 'Ik had graag langer willen blijven'
08:17De TV van gisteren: Kijkers vol lof over interview van Humberto Tan met Martijn Krabbé